6/11/2007

Kevin op het ijs

Onlangs was hij nog te gast tijdens, als ik me niet vergis, de skate-off van Sterren op het ijs (SOI): Kevin Van der Perren. Hij is onze 'hoop' bij het kunstschaatsen bij de heren.
Jaren geleden hadden we bij de dames Katrien Pauwels (nu bekend als jurylid van SOI) die top 15 en zelfs top 10 (denk ik) was in het kunstrijden bij de dames. Nu hebben we jaren later eindelijk iemand die zelfs top 5 van de wereld is. Dat bewees hij vorig weekend in Skate Canada. Na de korte kür stond hij nog vijfdes gerangschikt. Maar met een uitstekende vrije kür rukte hij nog op naar de tweede plaats in de eindstand. Met andere woorden: hij heeft zelfs de topfavoriet Brian Joubert verslagen in de vrije kür.
Ik ben altijd al fan geweest van het kunstschaatsen. Ik was amper 11 toen het 'magische' ijsdansduo Torvill en Dean hun perfecte score haalden tijdens de Olympische Spelen in Sarajevo. Hun ijsdans op de tonen van de Bolero van Ravel was vernieuwend en prachtig. Toen ze als choreografen met de Duchesnay's werkten, gooiden ze ook hoge ogen. Vernieuwend en aantrekkelijke ijsdansen. Een genot om naar te kijken.
Naast het ijsdansen heb ik ook wel een zwak voor het kunstrijden bij de heren. Tjah, wat wil je. Als vrouw zie ik ook wel eens graag mooie mannen aan het werk. En vooral als ze nog extra spektakel brengen, ben ik helemaal verkocht.
Zo waren er de twee Brian's. Brian Orser en Brian Boitano. En dan ook nog Kurt Browning. Ik had het voor de Canadezen omdat zij net iets meer spektakel brachten dan de iets 'stijvere' Boitano. 'Hun opvolger' Elvis Stojko (ook Canadees) en de Fransman Phillipe Candeloro konden mij ook erg bekoren. Vooral de Fransman slaagde er steeds in om zijn kür met bravoure te brengen. Zijn vertolking van 'The Godfather' staat nog steeds in mijn geheugen geprent. En zijn jumps... Jammer dat die nooit echt aanvaard zijn, net als zijn pirouette.
Bij de dames zijn er vooral Katharina Witt (hoe kan het ook anders), Sorya Bonaly en Denise Biellmann met haar eigen pirouette die me bijgebleven zijn.
Hopelijk kunnen we binnenkort ook Kevin Van der Perren in het rijtje van deze schaatsgrootheden zien staan als Europees of (mogen we hopen en dromen) Wereldkampioen. We wensen hem alvast het beste toe dit seizoen.

2 opmerkingen:

annelore zei

ja idd prachtige sport , en ik denk wel hoor dat kevin de geschiedenis nog zal ingaan als een schaatsgrootheid .jammer dat ze dat weinig uitzenden op de tv , en als ze dat doen dat ik maar van hoor wanneer het gepaseerd is . nuja tot dan zal ik het met de schaatsprestaties op de gebarenkring moeten stellen 14 dec :p .ah en sterren op het ijs natuurlijk , al heb ik nooit veel kans om te kijken .zoals je al weet sta ik het liefst vanal zelf op het ijs al kan ik allesbehalvde al die kunstjes ( wat ik wel graag zou kunnen ) nu ja toffe post over een tof onderwerp !

Commes&Move/Griet zei

@Lorelei. Er wordt inderdaad niet veel kunstschaatsen meer getoond. Indertijd konden we vaak op TF1 of Eurosport wedstrijden en gala's bekijken. Maar die zijn allebei van de kabel verdwenen. Maar met digitale tv moet dit wel lukken, denk ik.