18/11/2007

De zesdaagse van Gent

Ja, dinsdag is het zover. De Gentse zesdaagse beginnen weer in het Kuipke. Een belevenis op zich. Je moet er geen wielerkenner of zelfs liefhebber zijn om met de ambiance te kunnen meeleven.
Vorig jaar was het de eerste keer dat ik er bij was op de zesdaagse. Ik had de piste van 't Kuipke al gezien maar dan met onze beloftvolle jeugd. Nu ging ik de profs aan het werk zien.
Het was echt fantastisch. De sfeer die er hing, dat kom je niet vaak tegen. Ik herinner me dat ik binnenkwam en de renners waren net begonnen aan de 500m sprint. Dimitri De Fauw probeerde al dagen het baanrecord te breken. Met 'piloot' Wouter Van Mechelen en de goede muziek stak hij de lont aan in 't Kuipke. Iedereen op het middenplein en op de tribunes stond in vuur en vlam en moedigde het duo aan om sneller en sneller te gaan. Ondanks dat hij het record nog niet kon breken, reed hij opnieuw een snelle tijd.
Ook Iljo Keisse bracht zijn 'showke' tijdens de dernykoers. Je had het publiek moeten horen. Eerst hing hij een paar meter achter de rest. Maar toen hij met zijn gangmaker sneller ging, joelde het publiek hem vooruit. Het was een feest. Tot...
... het noodlot toesloeg tijdens de ploegkoers. Een licht contact tussen De Fauw en Isaac Galvez had grote gevolgen. Galvez werd de hoogte in gecatapulteerd en kwam ongelukkig tegen de afsluiting terecht. Hij liet er zijn leven bij.
Wat mij vooral is bijgebleven: de solidariteit tussen de renners en het respect dat het publiek toonde. Het leek een grote familie. En dat is het ook.
Dat zullen we vanaf dinsdag 20 november weer kunnen beleven. Keisse en De Fauw zijn opnieuw van de partij met hun respectievelijke partners Bartko en Aeschbach. Maar ook jonge talenten uit eigen land komen op de piste: zo zijn er Ingmar De Poortere en Steve Schets, Kenny De Ketele die met oude rot Italiaan Villa aantreedt, Nicky Cockuyt die met routinier Steven De Neef rijdt en Tim Mertens met de Duitser Müller een koppel vormt.
Voor de wedstrijden is ook nog de Toekomst Zesdaagse waar enkele van onze beloften aan het werk zullen zijn. Zo zullen we o.a. Dave Mertens (broer van), Gert-Jan Van Immerseel en Glenn Foubert in actie zien. Maar zeker in het oog te houden: Davy Tuytens met Tosh Van de Sande en natuurlijk mijn favorieten Brian Ligneel met Kieran De Fauw!! Go for it jongens ;-)
Kijk ook op de officiële site van de Zesdaagse (update 20/11)

Geen opmerkingen: