8/01/2009

't is godgeklaagd...

In welke wereld leven wij? Als je even terugblikt op 2008, was het weer niet veel soeps. En dan heb ik het nog niet eens over al die toestanden die buiten ons landje gebeuren. Misschien moet ik wel stellen dat het zelfs de afgelopen 18 maanden er hier in dit 'amper een paddestoelenstip groot' landje meer chaos heerstte dan we in een deftig Westers land mogen verwachten.
Het begon inderdaad in de zomer van 2007, na de memorabele verkiezingen in juni van dat jaar. Onze heren en dames politici raakten het rond de onderhandelingstafel niet eens. Madam Non negeerde volkomen het signaal dat de Vlamingen toch hadden gegeven door het Vlaams kartel samen met andere Vlaams-nationalistische partijen de verkiezingen te laten winnen. Omdat er na een half jaar nog niets uit de bus was gekomen, werd terug beroep gedaan op Verhofstadt die in maart 2008 uiteindelijk de fakkel toch doorgaf aan Yves Leterme. Ondertussen werden allerlei pogingen ondernomen om het kartel toch maar te doen springen. De band bleek steviger dan de meesten dachten. Maar toch...
Uiteindelijk, na nogmaals vruchteloze onderhandelingen en koninklijke onderhandelaars die het voorstel op tafel legden waar de Vlaamse Regering eigenlijk mee op de proppen was gekomen, sprong het kartel toch eind september vorig jaar. Uiteindelijk gingen de gesprekken van gemeenschap tot gemeenschap toch van start. Maar in hoeverre er gepraat wordt?! Het gebeurt blijkbaar in alle stilte want veel heb ik er sindsdien niet meer over opgevangen.
Er waren misschien te veel andere katten te geselen: de financiële crisis waar de overheid redding probeerde te brengen maar uiteindelijk na veel gebakkelij tot zelfs de val van de federale regering tot gevolg had.
Ben eens curieus wat het allemaal zal geven in juni, de regionale verkiezingen. 'k Vrees dat van het 'pakket staatshervorming' dat beloofd werd voor de komende verkiezingen er niet zal liggen. Palaveren over 'BHV' terwijl het eigenlijk heel simpel zou moeten zijn: splitsen!! Zo gaf het Grondwettelijk Hof toch aan. BHV is ongrondwettelijk en moet gesplitst worden. Punt. En dan moeten er ministers ontslag nemen omdat 'de wetgevende macht' zich heeft gemoeid met 'de rechterlijke macht'. Laat me niet lachen.
Nu ja wie ben ik: een onnozel garnaaltje in die grote zee. Maar misschien zet ik hier mee mensen aan het denken en werken we aan verandering in de politieke cultuur. Uiteindelijk beslissen die heren en dames parlementairen wat er met ons zuur verdiende belastingscenten 'voor ons' gedaan wordt.
Ga dus zeer bewust naar de stembus in juni!!

1 opmerking:

CL zei

hmh, gelijk heb je.
(het garnaaltje hé)
Lol :-p

Nee, serieus, ik snap die situatie rond BHV ook niet echt, hoor.
Misschien houden de ministers van aandacht...

Ik verwacht nog slechtere tijden in 2009. Wij zijn gewoon te pessimistisch in 'Belgie', hoewel ik liever 'Vlaanderen' heb.