25/01/2009

The show must go on I

Steracteur Sterartiest (SaSa)
Omwille van de gebeurtenissen in het kinderdagverblijf Fabeltjesland, werd de uitzending van Steracteur/Sterartiest van vrijdag naar zaterdag verplaatst. De opnames gingen wel door op vrijdag.
Ik heb alle begrip en zelfs veel respect voor de VRT dat ze die beslissing genomen heeft. Alleen kon de communicatie hierrond iets beter. De kijkers wisten niet hoe het nu zat met het stemmen. Moest dit op vrijdag nog gebeuren, of kon men pas op zaterdag stemmen? Het was allemaal heel onduidelijk. Wellicht ging men van een 'logische' redenering uit dat wegens het verplaatsen van de uitzending er vrijdag ook niet zou gestemd worden. Ofwel hadden ze zelf nog niet onmiddellijk een idee hoe alles geregeld zou worden. Nu goed, het is dan inderdaad uiteindelijk zaterdag duidelijker geworden en dat is het belangrijkste.
Al van bij het begin heb ik twee favorieten. Niet per definitie omdat het (vrij knappe) mannen zijn, maar het zijn West-Vlamingen. We mogen toch een beetje chauvinist zijn, niet? Ja, het gaat om Niels Destadsbader en Mathias Sercu.
De eerste is hier van bij mij in de buurt. Ik ben van Beveren-Leie en woon nu in Harelbeke: beide grenzen aan Deerlijk waar Niels vandaan komt.
Mathias ken ik al iets langer. Samen met Nico, één van mijn beste vrienden uit mijn studententijd, ging ik hem op zijn appartement/kot in Gent interviewen voor het studentenblad naar aanleiding van de film Ad Fundum. Die was op school vertoond naar aanleiding van een derdejaarsproject. Tom Van Landuyt en Mathias waren er te gast voor een debat over studentendopen. Zo haden we het idee opgevat om een dubbelinterview met de beide acteurs te regelen. Maar beide heren waren te druk bezet zodat we ze elk apart gingen bezoeken. Bij Mathias was dat dus in Gent. Toen we bij zijn appartement aankwamen, bleek de elektriciteit uitgevallen. Hij had overal kaarsjes neergezet en dat zorgde voor een aangename, speciale sfeer. Een moment om nooit te vergeten.
Maar behalve deze eerder subjectieve redenen, hebben zowel Niels als Mathias mij ook van hun zangkwaliteiten kunnen overtuigen waardoor ik hen wel gemeend steun. Jammer genoeg heeft Niels zijn tweede pijnbank niet overleefd en moeten we hem nu twee afleveringen missen. Of nu tenminste nog één. Want de kans is heel groot dat hij er na volgende week terug bij is. In het nieuwe concept van SaSa mogen de twee sterkste 'verliezers' er terug bij. Momenteel zijn dit Niels en Peter Vandevelde (ofte o.a. Piet Piraat). Hopelijk krijgt hij een deftige kans om zich opnieuw te bewijzen wat hij waard is.
En Mathias... ja momenteel is hij voor mij de gedoodverfde titelkandidaat. Hij houdt het al vol van bij de start en zat nog nooit op de pijnbank. En eerlijk toegegeven heeft hij al het meest variatie (vind ik toch) in zijn optredens gestoken. Bij deze doe ik een oproep (zeker aan alle West-Vlamingen die dit lezen): Stem Mathias op 3470!
Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: