28/05/2008

Manchester United forever

Groot was mijn vreugde vorige week woensdag. Manchester United won de Champions League-finale van Chelsea. In een 'All-England'-finale was het best spannend. Uiteindelijk moesten strafschoppen beslissen over winst en verlies.
Gelukkig voor mij dus werd het Manchester, al was Chelsea natuurlijk ook een mooie winnaar geweest. Ik was al best tevreden dat het een volledige Engelse finale was, als groot liefhebber van het Engelse voetbal.
Terug nu naar Manchester United. In 1998 bezocht ik mijn Engelse pennevriendin, die op zo'n 20 km van Manchester woonde. Ze wist dat ik wel van voetbal hield en had een uitstapje naar Manchester gepland. Zo
had ik het geluk om Old Trafford, het stadion van de club, te bezichtigen. Helaas was het enkel van de buitenkant. Ter compensatie kocht ik enkele souvenirs in de immense souvernirshop aan de zijkant van het stadion.
Het seizoen dat er op volgde, speelde de ploeg de pannen van het dak. Ze haalden 'the TREBLE' (je weet wel de tripel ;-) ) binnen. Ze wonnen de FA-cup (de Engelse beker voor voetbal-analfabeten) en het Engelse kampioenschap. Als klap op de vuurpijl haalden ze het tijdens een bloedstollende finale van Bayern München in Nou Camp (Barcelona) in de Champions League finale. Ik herinner me die wedstrijd nog als de dag van gisteren. Vrijwel de hele match keek Man United tegen een 1-0 achterstand aan. De 'jokers' Sheringham en Solskjaer kwamen in de laatste minuten nog een tandje bijsteken en duwden er elk in de toegevoegde minuten een doelpunt binnen. Resultaat: 1-2 winst en winst in alle belangrijke competities.
Ook voor die andere Engelse rood-witten uit het 'naburige' Liverpool heb ik wel een boontje. Hopelijk is het volgend jaar terug hun beurt om veel prijzen te pakken.

2 opmerkingen:

CL zei

Het is de 'treble', niet de tripple.
Check maar op google.

Commes&Move/Griet zei

@CL: Dankst u voor deze terechte opmerking. Het zal een nachtelijke dwaling van me zijn geweest (heb dit 's nachts geschreven maar 's anderendaags pas geplaatst) en een mateloos verlangen naar een lekkere tripel (merk van bier doet er niet toe).