25/07/2008

Sportieve zomer 2008

Om de vier jaar hebben we een extra lange sportieve zomer. Die start meestal in juni met het Europees Kampioenschap voetbal gevolgd in juli door de Ronde van Frankrijk en afgerond met de Olympische Zomerspelen in augustus.
2008 is opnieuw zo'n jaar. Het EK hebben we al gehad en kennen de winnaar al: Spanje dus. Hier heb ik toch enkele matchen kunnen van meepikken en die waren nog redelijk te smaken vond ik.
De 'Tour de France' is momenteel nog bezig. Hiervan heb ik nog niet zo heel veel gezien eigenlijk. Enerzijds is dit te wijten aan het feit dat we met het orkest een weekje in Valencia hebben vertoefd. Maar vreemd genoeg nu ik terug thuis ben, spreekt het me ook niet meteen aan om te kijken. Misschien ben ik het hypocriete gedoe rond het hele gebeuren wel moe. Het is een beetje een te groot commercieel circus geworden met machtsspelletjes van de organisatoren. Soms vraag ik me af waar het nu om draait in de Tour. Geef me dan maar gewoon een plezant programma zoals Tour 2008 met Karl Vannieuwkerke. Daar heb je de essentie van de wedstrijd, enkele leuke annekdotes uit de 'Goeie ouwe wielertijd' en elke dag een stunt van Lieven Van Gils en zijn 'bende' om de gele truidrager en/of ritwinnaar aan tafel te krijgen.
De Olympische Spelen in Peking: daar kijk ik pas naar uit. Persoonlijk hoop ik dat we er een aantal medailles kunnen halen. Vooral in de sporten op twee wielen zitten er toch een aantal kanshebbers bij. Kenny en Iljo op de piste (ik voorspel brons als ze geen tegenslagen hebben in de ploegkoers na Cavendish/Wiggins en Risi/Marvulli). Op de weg hebben we natuurlijk zonder ons 'Volderke' een kanshebber minder maar toch... denk maar aan vier jaar geleden in Athene. Er was niemand die Axel Merckx nog verwachtte en toch pikte hij zijn bronzen medaille mee. Bij het mountainbiken zijn we ook niet kansloos. Sven Nys zal wellicht gebrand zijn om iets te tonen. Aangezien zijn discipline noch aan bod komt in de zomer- noch in de winterspelen moest hij het wel via het mountainbiken doen. Ik duim voor hem (misschien wel goud). En tot slot ons Lieselotje bij de dames, onderschat haar maar niet.
Maar ook in de andere sportdisciplines mogen we verwachtingen koesteren op mooie prestaties en zelfs op medailles: Onze jonge beloftenploeg voetbal en onze mannen-hockeyploeg. Op het water hebben we bij de kajakkers, roeiers en zeilers ook wel namen die iets kunnen betekenen. Vooral Evi Van Acker bewees onlangs nog dat ze een podiumplaats kan behalen. Natuurlijk van onze 4x100 m dames in de atletiek met Kim Gevaert voorop en hoogspringster Tia Hellebaut verwachten we ook wel veel. Hopelijk kunnen ze die verwachtingen ook inlossen.
Kortom we hebben zo'n 94 (71 mannen-23 vrouwen) atleten die zich binnenkort zullen meten met hun 'concurrenten' uit de rest van de wereld. Bij deze veel succes gewenst en ik volg zeker jullie prestaties op de voet.

Geen opmerkingen: