13/05/2007

Doven-Cultuur

Sinds oktober vorig jaar ben ik begonnen met een cursus Vlaamse Gebarentaal (VGT). Ik kende voordien al enkele dove en slechthorende personen en wou al lang gebarentaal leren. Nu kwam het er eindelijk van. Op de webstek van Fevlado had ik een vrije gebarencursus in Kortrijk gevonden. Die cursus bracht ook met zich mee dat ik meer en meer contact kreeg met doven en slechthorenden en inzicht in de dovencultuur.
Begin mei heb ik tweemaal kort op elkaar kunnen ervaren wat doven EN cultuur betekent. Uit de Kortrijkse dovenclub De Haerneclub groeide het toneelgezelschap Niemand Perfect. Zij brachten vorige week het toneelstuk W?W?W?W?W? Het was geïnspireerd op enerzijds de film Clue en anderzijds op het gezelschapspel Cluedo. Alles gebeurde in gebarentaal met af en toe een stemtolk die enkele zaken verduidelijkte voor de horenden.
In Oostende in een oude NMBS-loods kreeg ik dan weer een heel ander soort toneel te zien. Hand in 't oog bracht de productie Déja Vu. Zeer modern en heel abstract, zonder concrete verhaallijn. Enkel een centraal thema: sex, drugs en rock 'n roll: met andere woorden de jaren 60, 70 en 80. Soms was het wel wat moeilijk om te volgen. Zeker mensen die weinig of geen gebarentaal kennen zullen in Oostende wel enkele interessante zaken gemist hebben. Maar beide opvoeringen waren prachtig om te zien. Echte aanraders.
Afgelopen vrijdag trouwens nog een mooi staaltje gezien tijdens de openingsceremonie van het EK Volleybal voor doven. Eerst was er een groepje jongeren dat op Djembé's sloeg en er fantastische en wisselende ritmes mee naar voor bracht. Daarna ging het er iets wilder aan toe tijdens de Hip Hop van drie meisjes en een jongen. Tot slot kwam er nog een groepje dat danste op de tonen van Rood van Marco Borsato. Telkens was er iemand voor de groep die de tekst in gebaren uitbeeldde. Ik kreeg een krop in de keel.
Wie zei ooit: 'A thing of beauty is a joy forever'?
Hier hou ik jullie op de hoogte van opvoeringen van de toneelverenigingen of andere interessante optreden.

Geen opmerkingen: