15/10/2008

Alias!

Deze week heb ik de dvd's van Alias! nog eens uit de kast gehaald. Er was niet zoveel op TV en ik dacht bij mezelf: "Ik ga nog eens mijn favoriete afleveringen bekijken." Het werd iets meer.
Toen de serie indertijd op TV kwam (de eerste maal was vrij laat op TV1, nu één), was ik onmiddellijk geboeid en verlangde telkens om het vervolg te zien. Het was één van de spannendste TV-series die er tot dan toe gemaakt werden (volgens mijn bescheiden mening dan toch).
Voor wie nog nooit van Alias! gehoord heeft, hier even een korte voorstelling: Zoals de titel doet vermoeden, moet het hoofdpersonage Sydney Bristow (Jennifer Garner) veel verschillende gedaantes aannemen. Zij is dubbelagente voor de CIA en SD6, dat zich uitgeeft als 'black ops' afdeling van de CIA maar uiteindelijk een onderdeel is van de criminele organisatie 'de Alliantie'. Sydney ontdekt dat haar vader Jack Bristow (Victor Garber) ook dubbelagent is bij deze twee organisaties. Samen met hun collega's van de CIA gaan ze dan ook verder 'Het Kwaad' te lijf.
Naast deze twee figuren zijn er natuurlijk nog een aantal personages die de vijf seizoenen lang een belangrijke rol in haar leven spelen zoals Arvin Sloane (Ron Rifkin), Irina Derevko (Lena Olin), Michael Vaughn (Michael Vartan), Marcus Dixon (Carl Lumbly), Marshall Flinkman (Kevin Weisman) en Eric Weiss (Greg Grunberg). Verder heb je nog haar huisgenoten Will Tippin (Bradley Cooper) en Francie Calfo (Merrin Dungey) in de eerste twee seizoenen en halfzus Nadia Santos (Mia Maestro) vanaf het derde tot het laatste seizoen en tussendoor loopt ze ook regelmatig de immer knappe, charmante maar oh zo kwaadaardige Julian Sark (David Anders) tegen het lijf. Zoals je merkt, kende deze serie heel wat topnamen in de cast en ik heb ze nog niet allemaal vernoemd. Natuurlijk mag ik Milo Rambaldi niet vergeten... ;-) maar om te weten wie of wat dat is, moet je de dvd's eens kopen of huren in de videotheek.
Naast deze 'aantrekkelijke' cast vind ik ook de kostumering fantastisch. Die afdeling verdient echt wel een pluim. Ook het verhaal en de plots vond en vind ik nog steeds boeiend. De slechteriken die ook hun goede kant laten zien en waarbij je dan ook twijfelen gaat of ze nog steeds slechterik zijn. Ook omgekeerd wanneer enkele 'goede' hun slechte kant laten zien, doet je dan weer denken dat ze je al enkele afleveringen in de maling hebben genomen.
Het zit vol intriges dat is zeker. De spanning is soms echt niet te snijden. Maar er is ook plaats voor humor (vooral dankzij Marshall) romantiek en vooral vriendschap.
Misschien één klein minpuntje, maar het zal wel ergens logisch zijn. Voor sommigen waarmee ik het al over Alias! had, vinden het vijfde seizoen net het seizoen teveel. In zekere zin hebben ze wel gelijk. Ook ik vond bepaalde zaken aan het vijfde seizoen jammer. Zo hoorden (hoe goed hun prestatie ook was) de twee nieuwe recruten er niet echt meer bij mijns inziens. Als ik punten moet geven op de verschillende seizoenen dan staan seizoen 2 en 4 op kop. Maar begrijp me niet verkeerd... ik ben blij dat ik de box gekocht heb met alle seizoenen en waar nog een extra dvd bij zat en zal die nog wel vaak bekijken.

3 opmerkingen:

CL zei

Alias is typisch een vrouwenserie.
Echt niks voor mij.
Maar wel eens iets anders dan altijd over sport bloggen :-p

Commes&Move/Griet zei

@CL Ik zou nog niet durven stellen dat Alias een typische vrouwenserie is. Ik ken echte mannen die er ook wel fan van zijn (vooral dan van Jennifer Garner). Maar ik weet, je houdt liever van oude knollen als Stallone :-p
Enne... ten tweede is dit wel een blog over cultuur en sport... Dus zal ik niet nalaten om over sport te bloggen. Ik verplicht je niet om het te lezen hé...

annelore zei

vrouwenserie ???? dat zou ik nu toch niet zeggen , er komen volgens mij meer schaars geklede vrouwen dan mannen in voor . Maja vergeleken met andere series de dag van vandaag blijft het wel een van de weinige goeie series die er nog geweest zijn . al heb ik wel altijd gehoord dat het laatste seizoen minder was , maar die heb ik nooit gezien .